Flexibiliteit

VeraPutzeys

Vera Putzeys

Bac Orthopedagogie

Loketbediende

"Het besef groeide dat als ik in mijn leven nog iets wil doen wat ik écht graag zou doen, dat het moment gekomen was. Ik ben aan de lerarenopleiding begonnen in de FLEX. Zo kon ik mijn werk, gezin en opleiding goed combineren."
Lees meer ...

VeraPutzeysIk werk sinds 2008 als loketbediende. Dit werk gaf me heel wat voordelen toen ons zoontje in 2010 geboren werd. Het werk is op loopafstand van thuis, het zijn mooie uren, …Maar onze zoon groeit op en is nu al een zelfstandig kereltje.
Het besef groeide dat als ik in mijn leven nog iets wil doen wat ik écht graag zou doen, dat het moment gekomen was. Ik ben aan de lerarenopleiding begonnen in de FLEX. Zo kon ik mijn werk, gezin en opleiding goed combineren.

Nu ben ik bezig aan mijn laatste module: stage! Ik besef alsmaar meer hoe graag ik voor een klas sta, al vind ik het nu nog wat spannend! Mijn opleiding en vroegere werkervaringen in de sociale sector maken wie ik nu ben. Ik ben een sociaal iemand en omgaan met (probleem)jongeren is wat ik altijd het liefst gedaan heb. Ik heb er voeling mee.
Mijn huidig werk doe ik graag, maar er ontbreekt iets. Ik zoek een uitdaging in mijn job!  Ik heb veel meer in petto dan dit nog de rest van mijn leven te blijven doen.
Als ik voor een klas sta echter, doet het wat met me... Ik bloei helemaal open.  DIT ben ‘ik’. Het geeft me zo een voldoening!  Dat was het ontbrekende puzzelstukje in mijn leven nog… 

Praktijkgericht

AnnemiePina

Annemie Pinna

Bac verpleegkunde,
BaNaBa in de pediatrische
gezondheidszorg

Leraar verzorging/ zorgkunde in het DBSO van het TIHH
Stagebegeleidster van het VTI
verpleegkunde Hasselt

"De lessen waren opgebouwd op een manier waarbij je elke minuut iets bijleerde en tegelijkertijd dit ook kon meenemen naar je klas of naar jezelf als beginnend leraar. Hier konden we terecht met vragen, onzekerheden, ons hart storten enz. Want ja, het was soms vallen en op staan."
Lees meer ...

AnnemiePinna

Ik ben Annemie Pinna, verpleegkundige en sinds kort ook leraar.

Ik werk nu voor het tweede schooljaar als leraar verzorging/ zorgkunde in het DBSO van het Technisch Instituut Heilig Hart. Hiernaast ben ik ook stagebegeleidster in het VTI verpleegkunde te Hasselt. Een hele andere doelgroep dan ervoor want ik ben pediatrisch verpleegkundige van opleiding. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging en lesgeven was iets waar ik toe werd aangetrokken en nieuwsgierig naar was. Voor ik aan mijn studies aan de hogeschool begon, twijfelde ik om de opleiding leraar lager onderwijs te gaan volgen. Echter koos ik het medische, verzorgende, menselijke aspect van verpleegkunde.

Deze twee verschillende opleidingen samenbrengen via het LIO- traject is uiteraard super!

Ik ben heel blij dat ik mijn passie het verzorgen, verplegen en zoveel meer nu ook kan doorgeven aan mijn leerlingen. Het leuke is dat ik nu kan lesgeven in mijn vakgebied, iets wat ik voordien nooit op deze manier had kunnen doen. Ik wou en wil graag mijn leerlingen iets bij leren door het ook zelf te ervaren. Door hun te laten voelen aan de hand van echte casussen, gebeurtenissen,... te laten ontdekken wat hun toekomstig beroep inhoud.

Door echt te zijn, eigen ervaringen als voorbeelden te geven wek je een bepaalde interesse op in leerlingen die het leerproces zeker ten goede gaan komen.

Mijn eerste jaar van de lerarenopleiding was het LIO-traject. Dit traject is voor cursisten die lesgeven in hun vakgebied. Dit was voor mij en mijn medeleerlingen een heel leuk en vooral leerrijk jaar. Het is erg praktijkgericht opgesteld. De lessen waren opgebouwd op een manier waarbij je elke minuut iets bijleerde en tegelijkertijd dit ook kon meenemen naar je klas of naar jezelf als beginnend leraar.  Hier konden we terecht met vragen, onzekerheden, ons hart storten enz. Want ja, het was soms vallen en op staan. Er komt erg veel op je af. Als groep beantwoordde we elkaars vragen, dachten we samen na over een probleem. We gaven elkaar tips en steun, dat maakte het allemaal erg bijzonder.

Het was niet zoals het vaak is, achter de schoolbanken zitten luisteren.

Je werd gevormd als beginnend leraar en er werden kapstokken aangeboden die ieder voor zich kon kiezen. Stap voor stap werden we begeleid.

Ik kan het alleen maar aanraden voor iedereen die heel graag zijn passie deelt met leerlingen! 

Goede coaching

KatrienLowette

Katrien Lowette

Mas Biomedische Wetenschappen (PhD)

Leraar wetenschappen

"Het voelde heel vertrouwd om te weten dat er een team van lotgenoten en een ervaren begeleidster achter je stonden om je met raad en daad bij te staan"
Lees meer ...

KatrienLowette

Mijn naam is Katrien Lowette, Master in de biomedische wetenschappen. Tijdens mijn studies zat het idee om leerkracht te worden al in mijn achterhoofd. Alvorens de stap naar het onderwijs daadwerkelijk te zetten, heb ik een doctoraat gedaan waardoor ik meer bagage kreeg om een zelfzekere leerkracht te worden. Ondanks mijn maturiteit was het echter niet vanzelfsprekend om een zelfzekere leerkracht te zijn aangezien ik nooit voor een klas had gestaan. In dat opzicht maakte de LIO voor mij een wereld van verschil. Het delen van goede en slechte ervaringen tijdens de LIO-sessies zette me aan om nieuwe dingen te proberen en te zoeken naar mijn eigen manier van lesgeven en omgang met de leerlingen. Het voelde heel vertrouwd om te weten dat er een team van lotgenoten en een ervaren begeleidster achter je stonden om je met raad en daad bij te staan. Ik zou iedereen die de kans krijgt aanraden om een LIO-traject te doen, want voor mij was dit de beste manier om mijn start als leerkracht te maken. 

Samen met scholen: projectwerking

BirtheBruninx

Birthe Bruninx

Mas Agogische Wetenschappen

"Op CVOLimlo krijg je naast interessante basis- en didactische vakken via een vakdidactische leergemeenschap (bepaald via jouw studieachtergrond) ook de kans om alle praktijkopdrachten uit te voeren via één project op een stageschool. Het grote voordeel hiervan is dat je een project kan kiezen, of zoals wij, zelf uitwerken, dat aansluit bij jouw interesses en afgestemd is op jouw agenda."
Lees meer ...

BirtheBruninx

Wij zijn twee gemotiveerde jonge dames, die maar al te graag jongeren op een didactisch verantwoorde, maar amusante manier kennis willen bijbrengen; leren kan immers ook leuk zijn. Afgelopen najaar startten we beiden met de lerarenopleiding aan CVOLimlo. Wegens een drukke agenda koos Regine voor het online afstandstraject, Birthe volgde de reguliere opleiding. Op dit moment zijn we halfweg onze opleiding. Nu kunnen we met zekerheid zeggen dat het een goede keuze was om voor CVOLimlo te kiezen.
Op CVOLimlo krijg je naast interessante basis- en didactische vakken via een vakdidactische leergemeenschap (bepaald via jouw studieachtergrond) ook de kans om alle praktijkopdrachten uit te voeren via één project op een stageschool. Het grote voordeel hiervan is dat je een project kan kiezen, of zoals wij, zelf uitwerken, dat aansluit bij jouw interesses en afgestemd is op jouw agenda.
Samen besloten we met onze lector een project rond mediawijsheid uit te werken voor onze vroegere middelbare school, de Stedelijke Humaniora Dilsen. We werkten, in samenspraak met onze stageschool, een lessenpakket uit rond mediawijsheid. Hierbij maakten we onder andere een bundel voor leerlingen, voor leerkrachten en gingen we op een mediawijze manier met de leerlingen aan de slag. Een erg uitdagende, maar tevens interessante ervaring.
Dit mediawijze project was een intensieve, maar nuttige, leerrijke en boeiende kennismaking met het beroep van leerkracht. Niet alleen zetten we via dit mediawijze project onze eerste stapjes in het lesgeven zelf, we leerden ook leerlingen observeren en begeleiden, opvolgen en coachen. Een goede voorbereiding op de langere stageopdracht van volgend jaar, waar we allebei vol verwachting naar uitkijken!

Combinatie studie-werksituatie

IngeClaessens

Inge Claessens

Bac Communicatiebeheer,
optie Pers & Voorlichting

Polyvalent bediende en freelance gids

"Het flexibel en professioneel karakter van de opleiding spreekt me bijzonder aan. Als gezin zijn we graag onderweg en ontdekken de wereld en met een onderwijsschema is dit een ideale combinatie."
Lees meer ...

IngeClaessens

Ik heb een diploma communicatiebeheer en een bijkomende opleiding als Toeristisch Gids Limburg.  Mijn job in de interieursector is tof en internationaal gericht, maar ik heb het gevoel er stil te staan en wil bijleren en evolueren. Talen zijn zeer belangrijk voor mijn werk en ik zou daar iets meer mee willen doen.

Als gids geef ik rondleidingen op C-mine en in het Mediahuis en het werken met groepen en scholen ervaar ik als zeer positief.

Ik zou graag als leerkracht functioneren op een secundaire school of een centrum voor basiseducatie.  Het lijkt me verrijkend contacten te leggen met mensen uit de hele wereld en samen verder te evolueren. Het flexibel en professioneel karakter van de opleiding spreekt me bijzonder aan. Als gezin zijn we graag onderweg en ontdekken de wereld en met een onderwijsschema is dit een ideale combinatie.

De job van leerkracht lijkt me een job met toekomst in het kader van de onderwijshervorming van 2020. Ik kijk alvast uit naar de eerste stage! Het onderwijs heeft me altijd aangesproken en nu is het tijd voor actie. 

Compleet

KristofThoelen

Kristof Thoelen

Bac Verpleegkunde,

Docent Verpleegkunde

"Ik heb in de opleiding alle didactische aspecten geleerd, hoe aan klasmanagement te doen, het psychosociaal gebeuren en dit alles op een zo aangenaam mogelijke manier voor de leerlingen. De stages zijn natuurlijk de uitgesproken momenten om praktijkgericht te leren. De valkuilen die je daar tegenkwam werden dan in groep besproken. Hoe reageren andere leerkrachten hierop, hoe link je dit met de theorie enz. Op de stages was er ook voldoende ruimte voor feedback vanuit de stagebegeleiding."
Lees meer ...

KristofThoelen

Ik ben in 2007 gestart als verpleegkundige in het ziekenhuis. Ik heb op verschillende afdelingen gewerkt en heb op die manier veel ervaring kunnen opdoen. In 2013 ben ik dan gestart met de lerarenopleiding, meer bepaald het flexibele traject. Ik heb voor dit traject gekozen omdat ik toen nog als verpleegkundige werkte. Ik vond dit heel leuk om te doen. In mijn eerste jaar heb ik al stagebegeleiding mogen doen. Ik heb altijd geweten dat ik graag les wou geven maar toen wist ik het heel zeker.

Ik ben na mijn eerste jaar dan ook gestart als leerkracht verpleegkunde in het VTI salvator. De flexibele opleiding is dan de beste keuze voor het combineren van je eigen lessen, stagebegeleiding, stagelessen en de voorbereidingen die aan deze opdrachten voorafgaan. Op verpleegkundig vlak had ik voldoende ervaring. Maar de leerstof overbrengen naar de leerlingen is nog iets anders. Ik heb in de opleiding alle didactische aspecten geleerd, hoe aan klasmanagement te doen, het psychosociaal gebeuren en dit alles op een zo aangenaam mogelijke manier voor de leerlingen. De stages zijn natuurlijk de uitgesproken momenten om praktijkgericht te leren. De valkuilen die je daar tegenkwam werden dan in groep besproken. Hoe reageren andere leerkrachten hierop, hoe link je dit met de theorie enz. Op de stages was er ook voldoende ruimte voor feedback vanuit de stagebegeleiding.